Demszky hazudott a BKV-ról
-benta- 2007.08.02. 02:18
Szinte semmi nem igaz abból a sikertörténetből, amelyet a napokban Demszky Gábor főpolgármester sajtótájékoztatók sorozatán kívánt elhitetni a budapestiekkel. Kiderült: tovább nő a BKV hetvennyolcmilliárd forintos adósságállománya, a közeljövőben esély sincs a valódi budapesti közlekedési szövetség létrehozására, az egységes bérlet bevezetésére, és az elmúlt fél évben még csak javaslat sem készült a százszázalékos fővárosi tulajdonú cég finanszírozásának átalakítására.
Utasbarát tömegközlekedés, az összevont és átirányított villamos- és buszjáratok, valamint a járművek új számozása, kitáblázása miatt Budapesten és környékén autójukból kipattanó emberek, stabil gazdálkodású BKV, intelligens csipkártyákkal egységesített bérlet- és tarifarendszer a fővárosban és környékén – ezek a fő ígéretek hangzottak el Demszky Gábor szájából az elmúlt napokban. – Az idén valószínűleg nem növekszik a BKV adósságállománya, többek között az adminisztratív költségek csökkentése miatt – mondta a főpolgármester, akinek állítását Regőczi Miklós, az 1200 embert alkalmazó BKV Zrt. kommunikációs igazgatója lapunk érdeklődésére cáfolta. Mint mondta, a korábbi 500 fős létszámleépítés, a most bejelentett 400 és az őszre várható 200-300 dolgozó elbocsátása, a végkielégítések miatt várhatóan az idén tovább nő a cég 78 milliárd forintos adósságállománya. Aláhúzta: az új vezetés januárban azt vállalta, hogy 2008-ra „lenullázza” a jelenleg több mint tízmilliárdos üzemi veszteséget.
Demszky arról is beszélt, hogy jövőre használat arányos tarifarendszerre kell áttérni a tömegközlekedésben, vagyis a jegy ára a megtett úttól függ majd. Ehhez kapcsolódva, a következő három évben bevezetnének egy több célra is használható, úgynevezett intelligens csipkártyát, és a jelenlegi Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) keretében 2010-től egységes bérletet vezetnének be a fővárosban és az agglomerációban a BKV, a MÁV és a Volán járatain. – Erről jelenleg nincs szó, először csak a fővárosban teszteljük a lehetőségeket, a részleteket még ki kell dolgozni – magyarázta Regőczi Miklós. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottsági tagja szerint a valódi BKSZ fényévnyi távolságra van, a cégnél valódi munka helyett pótcselekvés zajlik.
Ismeretes, az úgynevezett közös bérlet bevezetését az ezredforduló táján ígérte meg a városvezetés, azonban a BKSZ jelenleg is csak Budapest közigazgatási határán belül működik. Demszky tavaly ősszel Gyurcsány Ferenccel egy színpadon állva jelentette be: „A fővárosbarát kormány megháromszorozza a BKV támogatását.” Ehhez képest azonban a fővárosi tömegközlekedés egy fillérrel sem kapott többet, mint tavaly. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője leszögezte: a városháza és a BKV új vezetői képtelenek megbirkózni a feladattal, a korábbi valótlan ígéreteket újabbal tetézik, és csak ártanak az elkésett, átgondolatlan, kapkodó átalakítással. – A 78 milliárd forintos adósságállomány felszámolására, a tömegközlekedés finanszírozásának megoldására még csak ötletük sincs – tette hozzá.
Szabó Zsolt - MNO
|