Publicisztikák : A jelenlegi magyar oktatási rendszerről a végzős középiskolás szemével |
A jelenlegi magyar oktatási rendszerről a végzős középiskolás szemével
2007.10.02. 20:34
A jelenlegi magyar oktatási rendszerről a végzős középiskolás szemével
A magyar oktatás az évek során egyaránt változott jó és rossz irányba is. A színvonal nőtt,, viszont a követelmények igencsak nagyok, több esetben talán túlságosan nagyok
A magyar oktatásnak vannak előnyei és hátrányai egyaránt.
Az oktatási szint megfelelő, viszont az idegen nyelvek tanítása csak angol – német – franciára korlátozódik, holott a távol- keleti valamint kelet – európai nyelvek is ugyan olyan fontosak lennének, igény lenne rájuk.
Az érettségi követelmények növekedtek, mert az érettségi most már a felvételivel egyenértékű. Eddig elég volt abból jól teljesítenie a diáknak, amiből felvételizett, most viszont mindenből jó eredményt kell produkálnia, különben nem lesz meg az elegendő pontszám ahhoz, hogy felvételt nyerhessen. A felvételi vizsgán eddig csak az volt a téma, amilyen szak érdekelte az embert, ahova menni akart. Most egy érettségiző diáknak jól kell teljesítenie magyarnyelvből, matematikából, idegen nyelvből egyaránt, még akkor is ha egy negyedik tárgy érdekli. A kétszintű érettséginek túl nagy a tétje, és ez még nagyobb stressz-hatást jelenthet, ami már így is igen csak jellemző a végzősökre.
A mai pontszámítás előnye, hogy több helyről is kaphat többletpontot a diák, valamint reálisabb képet ad a diák teljesítményéről- miután százalék szerint számítják a pontokat,-ugyanakkor-, ha valaki gyengébb teljesítményű az egyik fő tárgyból, sok ponttól el is eshet. Az emelt szintű érettségik viszont nagyon nagy követelmény szinttel rendelkeznek, ezért érdemes végig gondolni, hogy egy jeles középszintű érettségi hoz több pontot, vagy egy jó emelt szintű?
A felsőoktatási szint, a képzések, a tanárok képzettsége kiválónak mondható. Kiemelkedő szintű egyetemek például a Budapesti Műszaki Egyetem, a Budapesti Corvinus Egyetem valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem. Ezeken az egyetemeken a szakok választéka igen nagy. Az egyetemek felszereltsége, lehetőségei is egyaránt kitűnőnek mondhatók.
Anyagi szempontból az egyetemek, főiskolák viszont egyre megterhelőbbek, különösen a több gyermekes, vagy hátrányos helyzetű családok számára. Ma már az állami finanszírozású képzésért is kell fizetni, valamint az orvosi egyetemen már csak költségtérítéses képzés lehetséges, ami nem kevés ember számára nem megengedhető.
Ez rendkívül igazságtalan és aggasztó, felfesti azt a jövőképet, hogy csak a módos, tehetős családok gyermekei fognak megfelelő
Oktatásban részesülni, és így a leszakadók duzzadó tömegének problémáival, életkezdési esélyeik jelentős csökkenésével kell szembe néznünk.
Ugyanakkor azt is elmondhatjuk, hogy szerencsések vagyunk valamilyen szinten a magyar oktatással kapcsolatban, mert a felsőoktatás igen csak kitűnő, viszont az iskola befejezése utáni élet, elhelyezkedés, álláskeresés, az életkezdés egyre nehezebb.
K.E
Jobbik Magyarországért Mozgalom
|